tiistai 23. huhtikuuta 2013

Pikku Prinssi


Nimi: Pikku Prinssi
Alkuperäinen nimi: Le Petit Prince
Kirjoittaja:
Antoine de Saint-Exupéry
Julkaistu: Originaali 1943, tämä painos WSOY:ltä vuonna 1970
Genre: Lastenkirja
Sivuluku: ~95 sivua kuvituksineen


Vähän rauhoittavampaa lukemista muutaman viimeisen jälkeen... en mene vannomaan oliko eka kerta kun Pikku Prinssin luin, voi olla että olen sen lapsena lukenut/se on minulle luettu, mutta kaunis (ja nopea) oli lukea nytkin. Tämä kirpparilta löytynyt opus on tekijän kuvittama. Kaunista se kuvituskin.

Kertoja joutui tekemään lentokoneellaan pakkolaskun Saharan viidakkoon, ja korjatessaan konettaan hän saa äkkiä yllättävän vieraan: pienen, pieneltä planeetalta maahan päätyneen prinssin, joka vaatii kertojaa piirtämään hänelle lampaan vietäväksi pienelle planeetalleen. Tarinan kuluessa selviää miten pikku prinssi oli lähtenyt matkaan pieneltä planeetaltaan, ja kuinka hän päätyi maahan monen muun yhtä pienen planeetan kautta. Kirjassa on lapsille ja aikuisillekin monia opetuksia, ja kummastelua siitä miten outoja aikuiset voivat olla.

Ehkä sitä nyt jaksaa taas aikuistenkirjoja. :)


Pikku prinssi meni takaisin katsomaan ruusuja. 
- Ette te olekaan samanlaisia kuin minun ruusuni, te ette ole vielä mitään, hän sanoi niille. Kukaan ei ole kesyttänyt teitä, ettekä te ole kesyttänyt ketään. Te olette aivan samanlaisia kuin minun kettuni oli aluksi. Se oli vain aivan tavallinen kettu, samanlainen kuin satatuhatta muuta. Mutta minä tein siitä ystäväni, ja nyt se on ainutlaatuinen maailmassa.
Ja ruusut olivat hyvin noloja.

1 kommentti: